DOCWERK

Eigenwijze reseach naar bijzondere energie en spannende techniek

zondag 10 februari 2013

Bioafval vervangt stookolie schepen


Beeldbew Docwerk
De roetuitstoot van schepen op stookolie is wereldwijd een groot probleem voor het milieu. Binnenkort kunnen vrachtschepen op 'diesel uit bioafval' varen. TU/e-onderzoeker dr. ir. Michael Boot ontdekte een methode om lignine, een reststof van biomassa, om te zetten in de milieuvriendelijke biodiesel CyclOx. De grote Deense containerrederij Maersk gaat er containers mee vervoeren. 

Bioafval vervangt stookolie 
De brandstof wordt gemaakt uit lignine. een tweede-generatie reststroom die als afval vrijkomt bij de productie van bio-ethanol. De moleculaire samenstelling van CyclOx minimaliseert de roetuitstoot van dieselmotoren en vervangt de zwaar giftige stookolie. De basis komt van een restprodukt. De goedkope reststof lignine wordt verhit met pyrolyse.De productie hoeft volgens Boot geen jaren van R&D te vergen. Michael Boot vond direct een grote klant voor de duurzame scheepsbrandstof; de containergigant Maersk. Nu moet hij wel even op zoek naar een producent en leveranciers van de grondstof.  Lignine is in onvoorstelbare hoeveelheden voorhanden. Het zit in elke plant.

Inmiddels heeft hij met de TU een bedrijf gemaakt rond CyclOx, Progression Industry.
CyclOx is geen vervanger voor de diesel die we in onze auto gooien, maar een alternatief voor de stroperige en zwaare giftige stookoliesmurrie waar vrachtschepen nu op varen. De behoefte aan alternatieve brandstof is enorm in de scheepvaart. Niet eens zozeer vanwege de duurzaamheid, maar ook doordat op bepaalde routes schepen verplicht zijn op laagzwavelige diesel te varen. Dat is nu alleen in de dure variant beschikbaar die we ook in onze vrachtwagens tanken.
Behalve als dubbel duurzame diesel leent lignine zich ook nog als grondstof voor de chemische industrie. Naast de scheepvaart wil Boot daarom ook de chemische industrie interesseren voor zijn CyclOx. Rotterdam is een prima uitvalsbasis 'voor de rest van de wereld'. 

Overheid onderzoekt inzet lignine
Lignine kraken is een miljardenmarkt. De overheid zoekt al enkele jaren met het bedrijfsleven naar een methode om lignine te kraken. De lignine (20 tot 30 gewichtsprocent) in biomassa is een zeer goede grondstof voor de productie van hoogwaardige chemicaliƫn: Op dit moment wordt slechts 2 procent van de lignine hiervoor gebruikt. De partijen laten lignine onderzoeken door universiteit WUR in Wageningen.
-Michael Boot gaat de brandstof leveren aan Maersk Oil Trading die de brandstof levert voor de totale vloot van de A.P. Moller – Maersk Group, ’s werelds grootste bedrijf op gebied van container- en platformbevoorradingsschepen.
-Stookolie wordt vaak illegaal gemengd met chemisch afval. Dat maakt van vachtschepen vuilverbrandingsinstallaties op zee. We hebben kamervragen v. 2011 over het blenden van stookolie 

Geen opmerkingen: